Hjernegymnastik

“Jamen hvorfor ikke? Hver sin fornøjelse, om jeg så må sige.” Min mors korte kommentar efter jeg havde spurgt, om hun ville lede efter en grøn, zombie gelatine hjerne.

Bibelhistorier og billedmateriale er godt til børnekirke, men skal man forklare mere abstrakte begreber, kræver det objekter som børnene kender fra den naturlige verden, som vil hjælpe dem til at forstå begreber i den åndelige verden.

Eksempelvis kræver det blot en ballon, modellervoks og en hjerne – grøn eller ej – at fortælle børn vi er skabt ikke kun med en krop, men også med sjæl og ånd.

Gummiører og sæbebobler

I december modtog vi en større donation specifikt til børnearbejde. Wow, hvilken gave! Normalt må vi dække alle udgifter selv, pludselig havde vi penge til at føre nogle drømme ud i livet.

En del af beløbet brugte vi til at købe et 3 årigt undervisningsmateriale fra Kids in Ministry International. Materialet er noget af det bedste jeg har set til dato og har især inspireret os til rent faktisk at lade børnene opleve Gud, ikke kun lære om Ham. Vi har netop afsluttet serien om “Krop, sjæl og ånd” og tager nu hul på en lang undervisningsrække om at høre Guds stemme. Vi ved og ser igen og igen at Gud taler og møder børn, og glæder os til endnu mere at udforske dette område sammen.

Hvad kræver et sådan emne så af objekter? Et lam, sæbebobler, gummiører, en magnet, et trafiklys og mange, mange flere. Igen måtte den kære mor sendes på indkøb.

"Børnebibliotek” på vej...

Under vores besøg i Danmark i december var jeg forbi Apostolsk Kirkes materialecentral for børnemedarbejdere. Fra dem modtog vi en hel del aflagte materialer som vi ligeså stille for sorteret og sat i system. Det betyder bl.a. at vi nu har flannelbilleder (ja, ja, det er skam stadig en hot ting i Danmark) til stort set alle bibelens historier og mere til. Vi modtog også en del forskellige skønlitterærhistorier og missionshistorier med billeder til som både børn og medarbejdere er vilde med.

Anne-Mette ledte an i festlige sange påskedag

Se, børnearbejde er jo ikke “kun” at skabe en sund, voksende, dynamisk børnekirke i Misaka. Vi drømmer om at mange flere må få hjerte for Zambias store børneflok. Vores søgen efter gode undervisningsmaterialer, billedserier, objekter og aktiviteter er fordi vi ønsker at mange flere må blive trænet og klædt på med de nødvendige ressourcer, for at kunne kommunikere bibelen enkelt og kreativt til børn i alle aldre.

 Vi er ikke i mål, men godt på vej. Agnes var en stor hjælp i “børnebiblioteket”, og det glæder mig hver gang et nyt materiale sættes på hylden.

Sådan så det ud inden Agnes kom til. Idag er der orden i "biblioteket”!

Verdensfokus på BØRN

Når jeg i næste måned skal undervise Kaniki elever i børnearbejde vil ét af emnerne være det nye missionsfokus “4/14 window” lanceret af den kristne missionsstrateg, Luis Bush. Nogle vil have hørt om 10/40-vinduet som var et geografisk udtryk for den del af verden hvor kristendommen var mindst udbredt. Nu præsenterer han så et nyt, demografisk vindue; aldersgruppen 4-14 år som kaldes “golden age of opportunity to change the world”. I Zambia befinder – hold fast – 46,3% af befolkningen sig indenfor det vindue (dog 0-14 år)!


Det er begejstrende at man generelt på verdensplan i missionssammenhænge vil sætte øget fokus på børn. I Zambia føles det som om der er lang vej til en sådan fokusændring. Mange steder er børn ikke velkomne i kirkerne. Og hvis de er, er det ud fra “ses, men ikke høres”-princippet. Der findes søndagsskoler og lørdagsklubber rundt omkring men det har tydeligvis ikke høj prioritet. Hvis du for et øjeblik skulle have glemt hvad vi oplever Gud gøre blandt børn i Misaka kan du lige læse et blogindlæg fra børnekonferencen og endnu et om børnekirke.
Spørgsmålet er så, burde ikke alle børn have samme mulighed?

Flere hjerner på arbejde

Jeg er lige kommet hjem fra medarbejdertræning i Misaka om kreative redskaber til at fortælle bibelhistorier. Ren hjernegymnastik for medarbejderne da de skulle begynde at koble værktøjer og historier; hvordan inddrager jeg alle børn i fortællingen om Samson? Hvordan bruger jeg “lydeffekter” til historien om Elias der møder Gud på bjerget?

I love it! Midt i undervisningen måtte jeg stoppe op; det er lige her jeg føler mig allermest i live, lige midt i det jeg elsker at lave! Bygge kirke i børnehøjde.

Min mor opgav zombie hjernen men en doktor-ven donerede en “rigtig” modelhjerne som vi havde i brug for nogle søndage siden.

Malene